Kunst voor liefde, liefde voor kunst!!

Er gaat geen maand voorbij of er is wel één of ander cadeautjes moment. Er is niets leuker dan iemand te verrassen met een aardig geschenkje. Onder het gezegde “je mag een gekregen paard niet in de bek zien” gaat het eerder om het gebaar dan om wat je krijgt, maar dit is vaak een magere troost wanneer de ontvanger hogere verwachtingen had of een nutteloos ding in zijn bezit krijgt.

Wanneer je zelf van het creatieve soort bent is het vaak leuk om een zelfgemaakt geschenkje te kunnen overhandigen. De waarde hiervan en dan heb ik het niet over geldelijke bedragen, is volgens mijn inzien veel hoger, zeker wanneer het met veel zorg en liefde gemaakt werd. Zo is de kans op een teleurstelling toch veel kleiner.

Bij sommige volkeren heeft het geven van een cadeau een speciale betekenis en is het niet zomaar eender wat gegeven wordt. Zo mocht ik onlangs aanwezig zijn op een huwelijk tussen een Belgische macrobiotische vriendin en haar Chinese partner. Omdat ik wist dat het geven van een geschenk bij het Chinese volk wel eens met een sisser kan aflopen, als je niet weet wat “not done” is, moest ik even nadenken. Na enige overpeinzing kwam ik tot de beslissing om me even op mijn houtsnijkunsten te werpen. Ik maakte een “Welsh lovespoon” met een vermenging van Chinese, westerse en macrobiotische symboliek. Zo een liefdeslepel is in onze contreien niet zo gekend, maar is wel steeds een origineel en waardevol cadeau voor allerlei gelegenheden.

lovespoon

Lovespoon of liefdeslepel

Het bovenste gedeelte is een Chinese geluksknoop die vaak gegeven wordt om iemand veel liefde en geluk toe te wensen. Verder naar onder is een monogram in esdoorn uitgewerkt met twee letters L die staan voor de voornamen Li en Leen. Het ying – yang symbool is uitgewerkt in esdoorn en ebbenhout en is een veel gebruikt teken in de Oosterse filosofie en de macrobiotische levensstijl die zij volgt. Het hart spreekt uiteraard voor zich. De houtsoort voor de lepel is rozenhout of palisander. Het is een zeer harde soort met een zachte kleur. Ze hebben beide een zachte inborst en ik hoop dat het huwelijk even hard stand houdt.

 

 

Geef een reactie

